Pokud se mluví o glykemickém indexu, potom se jedná o důležité označení toho, za jak rychle se získané sacharidy dokážou v našem těle přeměnit na glukózu. Ačkoliv běžní a zdraví lidé se často s glykemickým indexem během svého života nesetkají, u těch, kteří trpí cukrovkou, je to ale velmi důležitá hodnota, podle které si mimo jiné také vybírají konkrétná potraviny. Obecně v tomto směru platí, že čím má potravina větší glykemický index, tím rychleji se dokáže přeměnit právě na glukózu. Samotná škála tohoto čísla začíná na hodnotě nula a končí na hodnotě rovných 100. Právě tolik má potom samotná glukóza.

Jak vysoký glykemický index je ten správný?

Co tedy tato hodnota znamená, již víme. Nyní je tedy třeba podívat se také na to, jak může ovlivnit náš život. Obecně totiž platí, že čím vyšší daný index je, tím rychleji se přijaté sacharidy, tedy cukry na glukózu přemění. Pokud tedy budeme konzumovat potraviny s vysokým glykemickým indexem, může to znamenat, že cukr v krvi nejenom velmi rychle stoupne, ale zároveň můžeme velmi brzy dostat například hlad, a to právě na sladké. Nejčastějšími příklady takových jídel je běžný cukr, slazené nápoje, ale také třeba moučníky nebo různé cukrovinky. U toho všeho je tento index velmi vysoký.

Jaké potraviny mají nížší index?

Ty potraviny s vysokým glykemickým indexem jsme tedy již zmínili, a tak je ideální doba na to, abychom zmínili i ty, které ho mají naopak nízký. Jedná se především o takové, které mají složitější cukry, a tím trvá přeměna pomaleji. Obecně se jedná třeba o pečivo, ale také různé těstoviny. A ačkoliv to vypadá, že tyto potraviny mohou být lepší, ne vždy to platí. Především potom při dietě naopak nejsou vhodné, jelikož kvůli nim nedochází k tak rychlému odbourávání tělesného tuku. Přesto by ale měly mít v jídelníčku své místo.

Důležité informace pro lidi trpící cukrovkou

Nyní tedy máme jasno v tom, co glykemický index znamená a jak se stanovuje. Samozřejmě ačkoliv pro nás to nemusí být vždy směrodatný, pro osoby trpící cukrovkou je tento výběr důležitý. Ti by se totiž měli zabývat hlavně těmi potravinami, které mají takový index co nejmenší, jelikož jedině tak nebude krevní cukr rapidně stoupat.

Jaké potraviny mají vysoký index?

Několik konkrétních možností jsme si již uvedli, ale ideální bude ještě o něco detailnější přehled. Do skupiny těch největších patří například i pivo, ale také brambory a všechny pokrmy z nich, med, rýže nebo různé džemy. Stejně tak se na vysokých hodnotách, a to okolo 80 – 90 drží různé bagety, pšeničná mouka, pizza, ale také mrkev nebo vodní meloun.

Hraniční hodnota je kolem 50

Na této hodnotě poté můžeme najít třeba různé druhy ovoce, jako jsou jahody nebo kiwi. Je tu ale také hnědá rýže, mouka z pohanky, ale i třeba kvalitní domácí zmrzlinový sorbet nebo nízkotučná zmrzlina jako taková. A ačkoliv jsme zmínili vysoký index u běžných brambor, ty sladké se pohybují právě na této hodnotě, tedy na indexu 50.

Potraviny s nejnižším indexem

Nejnižší glykemický index je kolem 10, a je jasné, že ho má samozřejmě zelenina. A příkladem je ta kořenová, ale také zelí, rajčata, papriky nebo cibule. Stejně tak na tyto hodnoty patří třeba sojové boby, a na číslech o něco vyšších jsou třeba buráky, meruňky, hrách, švestky nebo také grepy nebo cukrovinky s umělým sladidlem.